lördag 25 januari 2014

Raglan uppifrån och ner


 Har testat att sticka en raglantröja uppifrån och ner och det ger mersmak. Idén  kommer från KnitItNow´s Top-down-raglan. Jag har inte sett hela instruktionen, bara den korta gratisversionen nedan, men det räckte för att klura ut hur jag skulle sticka den här lilla grå ulltröjan.  Särskilt trevlig blev den runt halsringningen, där hela projektet alltså startar. Gillar också att man stickar ihop raglansömmarna samtidigt som man stickar ärmarna. Detta förfaringssätt lämnar visserligen en liten hålrand efter sig, men den ser rätt trevlig ut den också. Kvar blir väldigt lite monterngsarbete, skönt.

Nu har jag lust att sticka den i vuxen version och kanske med mönster!

Senare versioner av tröjor stickade topdown finns här och här och här.




7 kommentarer:

  1. Hm, intressant med raglanskärningen, snyggt! Måste nog kolla lite ordentligt på den där sajten. För övrigt påminner modellen exakt om de barntröjor jag gjort (fast rak ärm) under åren och nu ska göra i vuxenvariant till sondottern. Rullkanter överallt är inne bland ungdomarna, med korta tröjor som sitter över långskjorta eller t-shirt. Har jag hört:)))

    SvaraRadera
  2. Lindo trabajo, pero deseo hacerte una pregunta...cómo unes las mangas a la espalda y delantero mientras tejes? Bra jobbat, men jag vill ställa en fråga ... hur man går med ärmar på baksidan och framsidan medan Wheeling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man stickar först bakstycket, sedan framstycket och börjar då med förkortade varv så att det blir en snygg urringning. Sedan stickar man ärmarna, och då plockar man upp maskor från fram och bakstycket under tiden. Hoppas det var det du undrade över Tejdos Turki! Annars kan jag bara hänvisa till KnitItNow' s hemsida!

      Radera
  3. Tack för tipset. Det där är något, som jag måste prova. Det ser ju inte alltför svårt ut.

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för detta! Måste provas! :-)

    SvaraRadera
  5. Underbar tröja, men tyvärr går det inte att se klippet längre. Kan man komma åt beskrivningen någon annanstans?
    Mvh. Helene

    SvaraRadera