lördag 11 april 2015

Gråmelerad långkofta



En tunn gråmelerad långkofta är senast i raden av de klassiska koftor som jag har försökt hitta fram till under våren. Denna har isatt ärm enligt klassiskt snitt. Den blev längre än jag tänkt mig, gjorde det klassiska felet att mäta på maskprovet innan tvätt. Lin töjer sig ju rätt bra och här syns det verkligen. Men den är rätt ok även för lång, går bra att rulla upp ärmarna och lite extra att svepa in sig i nertill gör inget. Hur eventuell knäppning ska se ut har jag inte löst än.

Garnet är det  tretrådiga linet från Litauen, som jag nu skickat efter i melerat. Väldigt trevligt, krispigt och lättstickat.









5 kommentarer:

  1. That Cardigan looks awesome - really great for spring!
    Kirsten

    SvaraRadera
  2. Åh Pamela så snyggt det blev, jag "blev av" med de härvor jag inhandlat för tröjor, trött på vevandet:)) Vad hade du för åtgång till den här? 4 hg? Jag hade den orangea också, som blev ett fint linne, och det är verkligen ett sommargarn. Månntro även det melerade kommit på kon nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte ett kilo på kon, underlättar verkligen att få det så fint serverat. Tröjan blev ganska lång, sveper ner över knäna, väger sisådär 400- 450 gram

      Radera
  3. Åh Pamela så snyggt det blev, jag "blev av" med de härvor jag inhandlat för tröjor, trött på vevandet:)) Vad hade du för åtgång till den här? 4 hg? Jag hade den orangea också, som blev ett fint linne, och det är verkligen ett sommargarn. Månntro även det melerade kommit på kon nu.

    SvaraRadera