onsdag 22 mars 2017

Sidledes raglan



I dessa dagar ser man många sidledes stickade tröjor med raglan på olika stickforum.Vi är några stycken som är besatta av att hitta på modeller som är lagom utmanande att sticka, gärna lite nyskapande  och så snygga förstås. Andra vill köpa mönster som någon annan har testat fram.  Själv hör jag till dem som aldrig följer mönster utan prompt  måste  hitta på en egen modell för att vara nöjd.

Så till verket ; barntröjor har jag stickat tidigare i sidled i ett enda stycke, som till exempel denna klassiska babykofta. Med erfarenhet från den modellen och inspirerad av bland annat Susanne Sommerstein, som utvecklat en sidledes stickad modell med raglan, så har jag testat mig fram.

 Först gäller det att bestämma hur tätt intagningarna, som stickas med förkortade varv,  ska komma. Ökar respektive minskar man in en maska vartannat varv blir slutresultatet som en rät vinkel, se  exemplet nedan. Denna metod är också vanligast när man stickar raglan den normala vägen.


Så jag ville testa ett annat sätt, kanske främst för att jagvill undvika ärmar  i 90-graders vinkel ut från bålen. Med förkortade varv som minskar/ökar en nål varje varv så får man en spetsigare vinkel
 och den färdiga ärmen följer armens naturliga form och placering bättre (bilden nedan).
En fördel är att det går dubbelt så fort att ta sig igenom de i längden lite tradiga förkortade varven dessutom.


Jag ville också prova att ytterligare forma ärmen med förkortade varv mitt på i stället för under som är vanligast. Jag lade därför ut hela ärmlängden på en gång och minskade som en kil (förkortade varv  även där), när jag kom till mitten av ärmen. På bilden nedan syns ärmen i vinkel ovanför framstycket som är underst.
Bäst av allt; hela modellen går att sticka i ett stycke, det som ska monteras stickas ihop efter hand på maskinen och inget monteras i efterhand!


Modellen blev bra, men orsakade diverse vedermödor som jag inte ska redovisa i sin helhet. Bland annat lyckades jag sticka nästan tre ärmar..... Efter några dagars avbrott i stickandet hade jag glömt att jag redan stickat två,  konstigt nog är det är inte så lätt att se när allt hänger flerdubbelt på maskinen. Min man fick sig ett gott skratt och tyckte att jag skulle göra den klar med tre ärmar, men det förslagen mottogs inte med någon glad min.


Mitt fram och mitt bak har tröjan ett partier i grått där jag har gjort ett enkelt slumpmässigt mönster med tappade maskor. Modellen är som gjord för att sticka i olika färger i block eller randigt.



Ärmen sätts ihop och maskas av direkt på maskinen och får då en rak fin rand under ärmen. Låter man avigan vara rätsida så syns den knappt.

En liten halskant  har kommit till sedan jag tog bilderna så nu är den inte lika urringad. Sitter riktigt bra och känns användbar! En smalrandig ska jag nog också göra vid tillfälle!





6 kommentarer:

  1. Tack för att vi får dela dina tester och resultat! Ser fram emot egna försök!
    Med hälsningar
    Anne

    SvaraRadera
  2. Helt super Pamela! Jag har också tänkt att det måste gå att göra en sidledes tröja som inte är så fyrkantig och har så rak och vid ärm. Tack för att du delar med dig, din blogg är bäst!

    SvaraRadera
  3. Tack kära vänner! Era glada tillrop betyder mycket för mig!

    SvaraRadera
  4. Så himla bra. Men jag blir alldeles hjärntrött när jag försöker att förstå hur du har gjort. Jag har Sussies mönster, men inte provat än. Med dina förklaringar ska jag alltså kunna få nedåtlutande ärmar. Jag ska skriva ut din text. Tack!

    SvaraRadera
  5. lol 3 sleeves! doesn't matter it came out really handsome

    SvaraRadera