måndag 19 juni 2017

Svart tröja med hål




Svart tröja med ok, enligt den princip jag testat fram nu under våren. För varje tröja har jag ändrat konceptet lite. Denna har förkortade varv under oket för att få till rundningen. Oket är stickat över hela bredden med intagningar överst på ärmen och längs axlarna. Bakstycket är längre bak och rundat nertill, vilket inte gav så tydligt resultat som jag tänkte. Nu ökade jag med förkortade varv (efter resåren), fem nålar i taget, men måste nog köra över typ tre i taget en annan gång för tydligare effekt.
Tröjan har hål över tre maskor på nedre delen (fixade för hand,) på oket är det vanliga små enkla hål med två maskor som flyttas ihop, och längst upp hålränder plus minskad maskspänning för att hålla in upp mot halsen. Avslut med virkad kant där.
Jag är inte helt nöjd med resultatet,  hade tänkt mig en längre och mer löst sittande tröja, men den går att använda så här också. Merinoull och en tråd lin tillsammans, den blandningen tröttnar jag däremot inte på.





2 kommentarer:

  1. hi to the model! very very nice top.looking forward to your future patterns;)

    SvaraRadera
  2. Hi Neki, I'm glad you're watching!

    SvaraRadera