tisdag 22 augusti 2017

Kofta med pluppar


Kofta med pluppar (eller vad ska man kalla det?) på oket. Jag har använt samma modell som i mina senaste alster, bål och ok stickas i ett, nedre delen av armarna hängs på och stickas sist (någon gång ska jag ta mig tid att berätta mer utförligt hur jag gör, för detta är en modell som är lättstickad och enkel att variera).
Och det är roligt att sticka pluppar på maskin, jag lovar! Snabbt går det också. Jag stannar maskinen på lämpligt ställe och stickar förkortade varv över fyra maskor i taget, totalt åtta varv extra fram och tillbaka, samtidigt som jag snor garnet runt nålen intill i vändningarna (som man brukar vid förkortade varv där man vill undvika små hål). Sedan fortsätter jag till nästa plupp-ställe och upprepar proceduren. Cirka femton slätstickade varv mellan omgångarna med pluppar.
Resår  med två aviga, två räta runt kanterna. Två trådar merinoull, metallknappar från Kina.






4 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot när du får tid att berätta hur du stickar koftan med ok. Jag blir trött i hjärnan bara av att försöka tänka ut hur du har gjort.

    SvaraRadera
  2. Bibbi; Just nu bråkar jag med en bättre begagnad KH970 för att se om en elektronisk Brother överträffar en dito Silver Reed?! Hm, frågan är om det är väl använd tid. Koftan med ok gör jag helst helt utan elektricitet och det känns betydligt mer lugnt och avkopplande. Jo, lovar att beskriva hur jag gör framöver.

    SvaraRadera
  3. Är du inte nöjd med din SK 840?

    SvaraRadera
  4. Det är inget fel på Silver Reed i stort men spetssläden är inte lika bra som Brother´s. En KG-släde har jag också önskat länge; nu ligger den här i en låda och skrämmer mig.

    SvaraRadera