torsdag 19 oktober 2017

Spetsmönster i DesignaKnit


Spetsmönstret till höger, hittat här, försöker jag nu återskapa med hjälp av DaK. Jag kämpar envist i programmet utan den spetsmodul som egentligen hör till och som antagligen skulle göra arbetet betydligt lättare.

Spets är nog de mest intrikat uppbyggda mönstren både när man stickar för hand och på maskin. Jag vill ju begripa mig på hur dessa mönster är konstruerade i grunden och hur man gör dem möjliga att sticka någorlunda automatiskt på maskin. Det tror jag är lättast smala vägen; det vill säga genom att titta på mönster, bryta ner dem och bygga upp igen. Målet är att kunna göra egna mönster som är mer än bara enkla hål (så kallad simple lace) för det har jag gjort förut.

Nu har jag en elektronisk Brother att testa mig fram på och det är mycket därför skaffade den - jämfört med Silver Reed har Brother många fördelar när man jobbar med spetsstickning.



Hur gör jag i DaK? Jo, oftast utgår jag från ett nytt tomt "pattern setup" i lämplig storlek. Jag ritar i svarta rutor där jag vill att maskinen ska flytta en maska och i den riktning jag vill att den ska göra det (riktningen är än så länge något jag oftast gissar). Inställningen är vanlig FairIsle och det är också så jag sparar och överför det färdiga mönstret.  Den svarta färgen ska vara inställd så att den väljer ut nålar (lång nål = selects needles). Jag ser också till att lägga in tomma rader där bara huvudsläden ska sticka.

När jag tror att mönstret är klart så överför jag det till maskinen och teststickar. Då brukar det så gott som alltid bli fel och så följer ett antal vändor med justeringar innan mönstret fungerar som det ska. Jag har inte lyckats att få till det här mönstret exakt som förlagan, men det får duga.
Vill någon testa så kommer diagrammet här. Det borde funka på hålkort också eftersom det är 8 maskor brett. Till Silver Reed måste det nog omarbetas lite.




4 kommentarer:

  1. Det blev jättebra. Men jag blir alldeles matt.

    SvaraRadera
  2. Wow! Du är ju helt fantastisk!!

    SvaraRadera
  3. Haha Bibbi! Jag är rätt matt själv, hemma från jobbet med en rejäl förkylning; det gav mig lite extra tid att hitta en metod i DaK.

    SvaraRadera