fredag 19 januari 2018

Bird´s Eye lace



  





Bird´s Eye är namnet på ett klassiskt spetsmönster, bland annat publicerat i Heirloom Knitting och här. Traditionellt stickar man det förstås för hand. Mönstret kräver i sin ursprungliga form att man gör förflyttningar av maskor varje varv. Jag testade först på maskin genom att flytta maskor manuellt - då blir resultatet som på översta bilden, helt snarlikt originalet, med spetsmönster på varje varv.
Men så ville jag ha fram en variant som går att sticka automatiskt med hålsläde och då med två varv mellan förflyttningsvarven, som Brothermaskinerna helst vill  ha det.
Så jag gör som jag brukar; testar, testar och testar; 


Bird´s Eye på maskin
Variant 1; 
 Två varv före och efter hålet ger "ögat" en avlång form.


 Bird´s Eye variant 2;
Två varv före hålet gör att "ögat" hamnar lite förskjutet. Effekt syns i denna variant även i hålmönstret mellan "ögonen".



Bird´s Eye variant 3;

Denna variant med färre varv är mest lik originalet. Även här syns effekten i hålmönstret mellan "ögonen" och bildar ett galler med synliga diagonala linjer.




Vilken variant är bäst? Tja, inte vet jag. Alla  går enkelt att sticka och kan läggas till en snabbt växande mönstersamling att plocka ur vid framtida projekt.

Nedan; Birdseye variant 1  i silke/lin.



2 kommentarer:

  1. these are great. i wish i could spend my time sampling instead of trying to complete worthless garments and running out of yarn along the way :(

    SvaraRadera