torsdag 15 februari 2018

Spets i lin



Spetsstickning i lingarn blir alldeles särskilt delikat. Här har jag använt ett lingarn 16/2, färgat för hand i en gulaktigt röd nyans som känns magiskt, kanske särskilt i grått februariväder.

Möjligheten att sticka spets i lingarn och ha kontroll över processen är största anledningen till att jag skaffat en elektronisk Brother. Den har inte gjort mig besviken, snarare gjort mig besatt av att konstruera spetsmönster. Nu ska jag försöka hitta användningsområden för alla dessa påhitt.


En favoriterna hittills är Bird´s eye lace. Mer om framväxten av mönstret i det här inlägget.

Man får hålla lite extra koll när man stickar spets med ett garn som är så stumt som lin. Ibland missar maskinen att förflytta maskorna korrekt. Den som tittar noga kan se att det finns en och annan liten miss i min långa schal, men felen trollas bort rätt effektivt när man ser helheten. Och resultatet ger lön för mödan.











2 kommentarer:

  1. Hittade just din blogg, och jag är fascinerad av hur du kan få till alla dessa mönster med dina stickmaskiner! Själv har jag mest traumatiska minnen av några trevande försök på en ganska simpel stickmaskin när jag gick textillärarutbildningen på 80-talet (!). Är det inte speciellt knepigt med lingarn?

    SvaraRadera
  2. Hej Ewa! Roligt att du hittat hit! Som ung tvekade jag mellan att utbilda mig till textillärare eller till bildlärare - det blev bild, och färdig var jag redan i början av 80-talet. Men textilintresset har jag odlat vid sidan av sedan dess. Synd att du har traumatiska minnen av maskinstickning, kanske dags att testa igen? Själv fastnade jag tidigt för stickmaskinens alla möjligheter till att skapa egna mönster och modeller i stickat, relativt snabbt. Lingarn är motspänstigt i stickmaskinen, men färdigt blir det så härligt krispigt, så det har varit en favoritfiber i många år.
    Men sy är också kul - tittade på din sida och såg en klänning som som jag blev förtjust i. Kul med allt man kan skapa själv i textil!

    SvaraRadera