fredag 31 oktober 2014

Omlott i merino




Stickade en liknande top i lin för några säsonger sedan och har haft mycket användning för den. Nu fick det bli en i merinoull också. Denna gång har jag automatiserat de förkortade varven så att jag slipper skjuta nålar fram och tillbaka.




Den är stickad i ett enda stycke, med början bak. 
Lite kort blev modellen tyvärr. Jag använde samma mått som när jag stickade samma i lin och lin uppför sig ju på ett annat sätt,  töjer sig mycket mera på längden. 


4 kommentarer:

  1. ♥it! and the shaded effect is awesome

    SvaraRadera
  2. Hej Pamela!
    Först och främst, tack för att du skapar en så fantastiskt bra blogg med vackra skapelser. Jag blir så inspirerad så att det kliar i fingrarna.

    Jag tänkte faktiskt fråga en sak om knittax maskinen. Jag såg på bild att din är exakt likadan som min och jag har precis fått den att börja fungera efter mycket omvårdnad frustration och tid. Jag är alltså nybörjare men har fått till lite handledsvärmare och annat smått och gott. Jag vill så gärna använda mig av förkortade varv. Vilka inställningar måste jag göra på släden och hur går jag tillväga? Orkar du förklara så vore jag evigt tacksam :)

    Vänligen
    Hanna Blom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna!

      Tack - roligt att höra att det jag gör inspirerad dig!

      Så till frågan; nu stickar jag sällan på min gamla Knittax, den står uppe i sommarhuset i Norrland och tas fram någon gång vart femte år eller så. Men det jag minns är att Knittax är väldigt enkel att sticka förkortade varv på. De så kallade "platinhakarna"som håller nere maskorna gör att man slipper vikter och det underlättar väldigt.
      Vid förkortade varv (på alla maskiner) skjuts de nålar som inte ska sticka ut i viloläge, dvs så långt ut som möjligt, med garnet kvar. Släden ska stå i motsatt sida. Sedan stickar man fram och tillbaka över de nålar som är i arbetsläge. För att undvika hål kan man manuellt se till att garnet ligger runt den första nålen i viloläge när man vänder.
      En kort förklaring, ännu lättare skulle det vara att visa praktiskt....Hör gärna av dig igen!
      Lycka till!
      /Pamela

      Radera