onsdag 1 augusti 2012

Strumpfabriken

Dagen efter inköpet av den antika stickmaskinen åkte vi på utflykt och kom förbi en liten, nutida strumpstickningsfabrik; mjällomskompaniet. Eftersom jag inte kunde dölja min nyfikenhet fick vi titta in i tillverkningshallen och blev bjudna på en liten rundvisning.  Det var intressant att se nya maskiner som i konstruktionen väldigt mycket liknar min antika maskin. Lite mer sladdar och grejer bara.
Mönster stickas genom att man trycker in metall"plupparna"där man vill att det ska stickas andra färger, lite gammeldags faktiskt.
 Och fortfarande görs många moment för hand, som den lilla sömmen vid tån, som här fixas i en egen maskin.
Färdiga strumpor granskas, tvättas och ångas till rätt form innan de är klara. Många handtag blir det alltså innan en vanlig enkel maskinstickad strumpa är klar. Jag ska betrakta mina vardagliga kortstrumpor med större vördnad i fortsättningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar