söndag 31 maj 2015

Klassisk babykofta i snabbstickad version






Den  klassiska babykoftan stickad på tvären är en gammal favorit. men vilken tid den tar att sticka för hand!  Förra året gjorde jag en till lilla Sigrid och har sedan dess gått och funderat på en maskinstickad version. 
Nu har jag testat fram på ett riktigt finurligt sätt att göra den på. Som vanligt behövde jag sticka flera för att prova mig fram, så den som ligger understa på bilden ovan är lite fel i proportionerna men den översta blev riktigt bra. 
Jag har använt metoden där man stickar förkortade varv med maskinen inställd på skip/slipstitch, så man behöver inte manuellt skjuta nålarna i läge. Och bäst av allt;  den monteras ihop under tiden den stickas. När den är färdig sprättas bara skräpgarnet bort och koftan är klar, sånär som på liten kant  i halsen.
Mönstret är gjort i DesignaKnit. Till bak och framstycken används det översta mönstret och till ärmarna,  som ska smalna av nertill, har jag använt det understa. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar