lördag 22 augusti 2015

Varianter av "Lätt som en molnslöja"



 Sjalen  "Lätt som en molnslöja" från  försommaren har fått flera efterföljare. Har sett antal varianter som andra stickat efter beskrivningen, vilket är roligt!  Själv har jag tappat bort den första under sommarens äventyr men det går fort att sticka nya. Dessa två i silke/lin har dubbelt så långt , det vill säga 20 varv, mellan uttagen i sidan och då blir uddarna mer tydliga. Har också testat att börja de förkortade varven lite tidigare så att det blir taggar hela vägen runt mitten där sjalen är som bredast. Och det är inte slut på varianterna än!










2 kommentarer:

  1. Jag handstickar en sjal i ett tunt kashmir/silke-garn (2/28) efter din beskrivning och den ser ut att bli jättefin!

    Är lite nyfiken på det ull/silke-garn du använt. Jag handstickar gärna med riktigt tunna garner och ibland är det svårt att hitta roliga kvaliteter med lite struktur.

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra Anna! Det supertunna garnet köpte jag på Ebay i våras, blandningen är 66% silke, resten ull. Det är ett italienskt garn, fantastiskt lätt och fint. I maskinen kan det bli lite sprött så jag blandar gärna med en tråd lin.
    Säljaren på ebay heter yarns2yearn4

    SvaraRadera