fredag 2 mars 2018

Liten jumper med runt ok




Liten jumper i retrostil.  När jag först kom på modellen tänkte jag lite som när var liten flicka och klippte till och tråcklade ihop kläder till mina dockor. Min mamma, som var duktig på att sy, gav mig generöst tillgång till de tygstuvar hon samlat på sig (så generös har jag inte varit mot mina egna döttrar). Jag klippte bitar på måfå, draperade på dockorna och tråcklade ihop. Med tiden blev modellerna lite mer avancerade. Något i arbetsmetoden har levt kvar i det sätt jag experimenterar fram mina modeller idag. Nu är det förstås kombinerat med många års erfarenhet av både sömnad och maskinstickning. 

På oket till den lilla jumpern har jag lekt med ett spetsmönster i två omgångar och där emellan röda och naturvita pluppar på varsin rand (handmanipulerat). Framstycket och oket stickas i ett stycke. Oket behöver bara tas av med skräpgarn en gång, innan halskanten. Där hängs det om och minskas samtidigt till halva vidden innan kanten i 2x2 ribb stickas. Ärmarna hängs på från oket och stickas ner till handleden.

Jag har använt platinsstickning där det är slätt eller spets (beige ullgarn ytterst och en tråd råsilke på insidan). Liten knapp rund knapp med virkad hälla fick det bli vid halsringningen som sluter ganska tätt mot halsen. Jag är nöjd med resultatet, fler tröjor ska det bli i den här modellen!






3 kommentarer:

  1. Som alltid otroligt snyggt och inspirerande!

    SvaraRadera
  2. Åh så läcker! Hej, vill bara berätta att jag bytt namn från PrizillasPastiller till Upplagd! Ha det som bäst!

    SvaraRadera