måndag 18 juni 2018

Raglan till liten och stor





Sitter på den bästa av platser och monterar sidledes stickade raglantröjor. Monterar och monterar förresten - den lilla är ihopsatt direkt i maskinen och har bara några trådar att fästa. Modellen jag testar är "One Hour Raglan" som finns på Ravelry. Jag har stickat liknande som jag konstruerat själv tidigare, men nu kändes det lite trevligt att få utgå från någon annans instruktion. Den stora koftan följer beskrivningen, förutom tillägget av spets på bakstycket och nederst på ärmarna. Den lilla tröjan är omräknad och lite förenklad och monteringen fixar jag alltså direkt i maskinen.
Tar det verkligen bara en timme att sticka en raglantröja efter den här beskrivningen? Nja, inte första gången, men när man bekantat sig med modellen och stickat några stycken går det undan. Jag ska kolla klockan nu när jag snart är i gång med nummer tre!


Uppdatering; Nu har jag stickat en till; glömde klocka exakt men jag satte igång när min man började slipa köksgolvet och var klar med tröjan när han var klar med golvet. Runt två timmar tror jag det tog. Tydligen behöver jag fortsatt träning! 

Garnet i alla de tre tröjorna är två trådar gråbrun ull, varav en merino. Monteringen blir såpass osynlig att tröjorna kan användas med valfri sida ut.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar