torsdag 2 maj 2019

Tröja i jacquard och tuck




Äntligen lite fart i maskinen; tröja i en kombination av jacquard och tuck. Framstycket i jacquard på dubbelbädd, tror varianten jag har använt kallas ladderback jaquard, har i alla fall stickat på huvudbäddens alla nålar, men bara varannan på resårbädden. 
Fotografiet är taget på Island, vid den fantastiska sjön Jökulsarlon där en glaciär kalvar ut i vattnet.  I alla fall hoppas jag att det fortfarande är så - det är nästan 40 år sedan jag stod där. 
Orginalbilden beskars ner till knappt  200 pixlars bredd och så körde jag den i ett onlineprogram för att få till dither- effekten. Hittade ett bra gratis onlineprogram här; https://29a.ch/ditherlicious/. Bilden  sparades och överfördes sedan till DesignaKnit, där man behöver se till att skriva i exakt storlek i pixlar för att bilden ska bli korrekt och klar i stickbart skick. Kul metod, som det var ett par år sedan jag använde.
Till baksida och ärmar skapade jag ett ett tuckmönster i två färger, också kallat mosaikmönster, som jag försökte få till så att det skulle smälta ihop med bildens karaktär. Enkel modell fick det bli för övrigt. Tre tunna trådar i vardera färgen har jag använt, övervägande bomull, men en liten ulltråd slank visst också med.








4 kommentarer: