torsdag 14 november 2019

En och annan mössa.....


 En och annan ny mössa behövs även till denna vinter. Har några favoritmodeller som jag återvänder till.
Mössan ovan börjar med en dubbelvikt kant, sedan valfritt mönster. Här har jag använt ett mosaikmönster i i skipteknik; fyra oblekt varvat med två varv svart (liknande mönster beskrivet här). Vid toppen har jag först maskat av var tredje nål och stickat vidare några varv med lägre maskspänning, sedan maskat av så att bara varannan nål är i arbete och stickat ytterligare några varv innan jag avslutat med att dra garnet genom alla maskor och dra ihop. 
Baskern nedan körs i sidled med förkortade varv, helt automatiskt med maskinen inställt på skip. Här använder jag DaK - filen till "Alpelue" som kan laddas ner här.



Lilla damen som ska ha mössan fick själv vara med och göra tofsen - mycket nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar