torsdag 14 oktober 2021

Vävstickat




Vävstickat är en ganska oprövad teknik för mig. Testar att använda garn som är lite för tjockt för mina stickmaskiner med andra tekniker. Kör med ett inbyggt mönster i min Brother 970;  ovala cirklar. Väldigt tunt garn i bottenfärgen ger ett fast och smidigt resultat och blir, tvärt om mot jag väntade mig, ganska töjbart på bredden, iläggstråden syns då tydligt på på motsatta sidan. Mer jämntjocka garner, som på den röd/vita ger en mer enfärgad andra sida.

På Brother-maskiner är det enkelt att vävsticka utan särskilda tillbehör (nödvändiga på till exempel en Silver Reed). Man lägger i tråden, direkt från golvet,  på utvalda nålar och kör över med släden, en metod som känns meditativ och trevlig i sin enkelhet. Handledsvärmare fick det bli som första produkt, men jag ska absolut använda metoden igen i andra projekt.




 











2 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför det ska ta många år innan man provar vissa saker. Vävtekniken har jag aldrig provat och det kan ju bli jättefina saker. Jag är väldigt förtjust i platinstickat, men jag har aldrig kommit mej för att sticka det själv. Så dumt.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Bibbi, så där brukar det vara för mig också😘

    SvaraRadera