onsdag 26 juli 2023

Brioche på SilverReed

 



Brioche, det vill säga patentstickning i två färger på en SilverReed 840 är inte svårt. Det som är svårt är att ta sig tid att klura ut hur. Jag ska försöka beskriva hur  så att jag kan återvända till det här inlägget när jag själv glömt, vilket lär bli snart.

Det förvånade mig mest under testningen är att det inte spelar någon roll om man kör 1x1 eller 2x2 ribb, båda går lika lätt att sticka. Men först måste man förstås lägga upp och det gör man precis som till vanlig traditionell ribbstickning. Uppläggning enligt manualen till 1x1 eller 2x2 nålar i arbete är alltså vad som gäller (här använder jag vitt garn till detta).

 Förbered ett ytmönster som har två varv med bara skipmaskor (det ska stickas tuck, men Designa Knit vill inte gå med på flera tuckmaskor i rad) och två varv med vanliga räta maskor. Färgerna kan man strunta i, de har jag bara lagt dit för att bättre se vad jag håller på med.



Jag kör med färgväxlare och startar med släden till vänster, laddad med garn nummer två (här lila).Ställer in stickmaskinen på tuck och ser till att båda omkopplarna på resårsläden står på 1. Jag ställer också om den lilla knappen längst ner på symbolen som ser ut som ett uppochnedvänt U (där ska den stå kvar hela tiden) Övriga knappar står kvar i sitt vanliga läge. 
Därefter stickar jag två varv, bara på resårbädden medan huvudbädden bildar tuckmaskor. Sedan ställer jag om båda frontomkopplarna till 0 (inget annat behöver ändras) och stickar två varv, denna gång bara på huvudbädden medan resårbädden bildar tuckmaskor. Dessa fyra varv upprepas sedan under hela stickningen, och det enda men behöver göra är att byta färg och ställa om frontomkopplarna.Bilderna överst i inlägget visar 1x1 ribb och de längst ner 2x2 ribb. Båda blir ganska breda, så om man ska använda den som kant behöver man anpassa stickningen som kommer efter det. 

 















7 kommentarer:

  1. Halloj Pamela!
    Så snyggt! Och vilket tålamod du har! Mitt problem är att jag inte orkar sätta in mig i alla metoder som man kan göra på en stickmaskin. Få se om jag kommer igång igen i höst. Jag hoppas på det. Nu har jag iallafall fall ruskat liv i min gamla blogg vilket jag tycker är himla roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nu ser jag dig bara som ”anonym” här. Men vem du än är så vore det trevligt att se vad du håller på med på din blogg. Hälsningar Pamela

      Radera
    2. Haha jo det är jag Kerstin L din kollega på Arvika Konsthantverk. Eftersom det är åtta år sen jag skrev i min blogg så har en hel del ändrats så jag vet inte om jag lyckas helt att få igång den än. Jag har fått ändra en del i min bloggadress mm. Få se om jag lyckas.

      Radera
  2. oh another one to try! between your proposals and Alessandrina's i need another life. meanwhile i'm stuck with your linen raglan top trying to make it work.

    SvaraRadera
  3. My linen raglan top? I hav totally forgotten all about it….

    SvaraRadera
  4. Tack för beskrivningen. Jag ska på stickträff snart och då passar det ju bra att testa detta.

    SvaraRadera
  5. Lycka till med kurs och testning Bibbi! Vill gärna ha en rapport!

    SvaraRadera