tisdag 3 januari 2012

På spaning i Italien

Har varit i Italien några dagar runt nyår. Även om deras textildesign håller hög nivå verkar inte stickor och virknålar sitta i var mans hand där - i alla fall syns knappt några spår i form av garn och handarbetsbutiker. Julgranskulorna var allt jag såg i den vägen. Mer inspiration fanns i vanliga modebutikers skyltfönster, överst en kjol med påsydda små streck på tvären, från Benetton. Rätt snyggt tycker jag och något jag kan tänka mig att testa. Underst stickade halsdukar från Missoni, i tekniker som övergår mitt förstånd.
Bläddrade förtjust i den här i en bokshop på järnvägsstationen i Milano; "Second skin" av India Flint. Intressant om att färga och på andra sätt manipulera textila material på ett enkelt miljövänligt sätt, typ färga med växter. Väldigt vackra bilder också! Den kostade 38 euro där, men är mycket billigare att beställa här hemifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar