lördag 30 augusti 2014

Prickar på ränder

 Ljunglila  tröja i lin,  stickad på tvären. Mitt på framstycket har jag lagt smala svarta ränder med  utbuktande prickar på. Effekten får man absolut lättast fram genom att låta nålar stå i viloläge och så sticka över några få utvalda. Här har jag använt svart för att få mer synlig effekt.

Förra vintern hade jag en period då jag ägnade mig åt att utforska metoden, mer om det finns här och här. Målet var då att få stickmaskinen att sticka liknande prickar eller bubblor automatiskt, vilket ju är möjligt, med vissa begränsningar. Gör man det hela för hand, som i den här tröjan, så har man bättre koll på processen.

4 kommentarer:

  1. Jag älskar din stil. Minimal med mycket fina detaljer. Ciao.Fulvia.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Fulvia och Neki - ni värmer mitt stickhjärta!

    SvaraRadera
  3. Hej Pamela!

    Tack vare din blogg insåg jag att maskinstickat är så mycket annat än jag trodde och nu är jag ägare till två stickmaskiner, en Knitmaster 326 och en Knitmaster 155. Båda är perfekta maskiner till en nybörjare och jag kom igång snabbt! Nu har jag stickat flera sjalar efter ditt fantastiska mönster och flera tröjor till min man. Det är ju jätetroligt att sticka på maskin och så spännande att fundera ut hur de fungerar och vad man kan göra dom. Nu har jag ännu mer behållning av din blogg, och just nu försöker jag klura ut hur jag ska sticka en prickig tröja till mej själv. För mej som är mycket erfaren handstickare är det roligt med nya utmaningar!

    Många tack från Anna

    SvaraRadera