måndag 26 januari 2015

Kofta i hemspunnet




Handstickat möter maskinstickat i den här koftan. Jag har använt hemspunnet garn ur gömmorna. Det rosaröda är från Nordingrå, spunnet av loppisdamen i Fällsvik (favorit bland utflyktsmål när vi är där uppe på somrarna). Det grå, lite grövre garnet är spunnet av en skicklig spinnerska i Glanshammar. På 90-talet gick jag på kurs hos henne, men mitt garn blev inte i närheten av hennes så jag köpte några vackra härvor som legat och väntat sedan dess.  Garn från Bergå fick kompletterna till kanterna.
Konstruktionen  är enligt top-down konceptet; jag började upptill med halskant och fortsatte med det rosaröda varvat med grått medan jag ökade till oket. Handstickade alltså ner till delningen under armarna. Sedan plockade jag på grovisen och stickade de grå delarna till fram-, bakstycke och ärmar på den, med lite enkla hål efter vägen. Avslutningarna nertill har jag stickat för hand. I gömmorna hittade jag också de gjutna tennknapparna från Yllet som nu sitter fint här.




3 kommentarer:

  1. Härlig kofta, jag blir SÅ inspirerad att sticka något liknande av mina egna, sländspunna garner. Det tar nog ett antal månader innan jag har lyckats spinna ihop till en kofta förstås... Men då är det å andra sidan gott om tid att planera hur den ska se ut.

    SvaraRadera
  2. Supersnygg, och fina färger ihop!

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha! Själv tycker jag att det bästa med koftan är doften - hemstpunnet luktar så gott!

    SvaraRadera