onsdag 20 december 2017

Granen lace



 Det går allt bättre att konstruera egna spetsmönster i DesignaKnit. Här är min julklapp till alla som har en elektronisk Brother; Granen Lace. Tanken var att mönstret skulle likna granar, men blev   förtjust i de perfekta liksidiga trianglarna jag råkat göra. Så slutprodukten blev trianglar med granar i. Nu är det nog bara jag som ser granarna.... 
För övrigt går det så mycket lättare när jag lärt mig styra över riktningen som maskorna flyttas i. Svarta rutor på ojämna varv ger ett hål där maskan flyttas till höger. Svarta rutor på jämna varv ger ett hål där maskan flyttas till vänster. 

Det finns några principer, eller regler som jag följer i det här spetsmönstret.  Först ; alltid fyra varv med spetssläden mellan hålvarven. 
Antalet tomma varv mellan hålvarven är också viktigt att hålla ordning på. Det här mönstret följer principen alltid två tomma varv mellan de med svarta rutor.   

Resultatet blev här en mjuk lång halsduk i merinoull/silke. 




Ett tunnare garn ger ett tydligare definierat mönster.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar