torsdag 30 augusti 2018

Mosaikstickat i höstfärger


Härligt att sticka varma kläder igen. Först ut är liten tröja i höstfärger; orange och brunt. Ull/bomull /lin; tja som vanligt gott och blandat ur garnförrådet. Skip/slipstitch  i två färger, oftast kallat mosaikstickning, är också en favorit att återvända till. Jag tröttnar aldrig på dessa samtidigt strikt begränsade som oändligt varierade mönster.
Ytmönstret är skapat i DaK8 och tröjan stickad på Silver Reed 840. Till mosaikmönster är färgväxlare nästan ett måste; man stickar ju med en färg i taget och byter vartannat eller som här vart fjärde varv. Silver Reeds YC6 kan ställas om från enkelbädd till dubbel, växlar automatiskt mellan två färger och  är min favorit bland färgväxlare.




 Halsen är typ vad jag tror att man kallar båthals; det vill säga hög och nästan rak med en liten invikt kant.   Hälla och knapp som håller ihop vid halsringningen ska det bli.

7 kommentarer:

  1. Här är den!!! :) Är väldigt intresserad av metoden men har inte hittat jättesnygga mönster, den denna är superfin !! Tack för att du delar med dig !! Jag har en massa merino ull och ny ull i industri koner och faktiskt lite lin med, med det är vävlin och kanske inte perfekt til stickting . Dak filen, kan man tigga den? <3

    SvaraRadera
  2. Hej Kaarina! Tackar för superlativer! Dela DaK fil? Nja, jag är ju pedagog och vill helst inte servera färdig mat. Du har DaK och här ovan ser du diagrammet - du kan rita i själv! Det kommer inte att ta lång stund och du kommer att lära dig hur man gör egna mosaikmönster i DaK. Jag guidar gärna-Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pamela, Har inte hunnit ännu ! skall försöka rita det i DAK , är riktig nybörjare på det, gissar att dina symbolerna är för interaktiv stickning ? !

      Radera
    2. Kaarina; Jag har ritat mönstret i Dak först med två färger och sedan lagt till symbolen för tuck/skip (det som ser ut som ett litet U). Rapporten är över 12 maskor och kan därför lika gärna användas till hålkort; där sparar man alla rutor med u-symbolen i och klipper hål i resten för att kortet ska funka korrekt.

      Radera
  3. Jag blir alltid så inspirerad av dina inlägg. Som alltid lockar de till att göra sådant jag inte gjort tidigare. Ibland blir det bra till och med =) Tack för att du så generöst delar med dig och jag är glad att du orkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Lotta! Så roligt att höra - en kommentar som din gör att jag blir motiverad att fortsätta! Kram från Pamela

      Radera
  4. hej Kaarina! Kanske en konstig fråga, men tänkte ändå kolla. Såg den här tröjan i höstas och kan inte sluta tänka på den, det kanske är din favorit och isåfall får du ursäkta min fråga. Skulle du kunna tänka dig att sälja den? Är isåfall mkt intresserad! MVH Filippa

    SvaraRadera