fredag 5 juni 2020

Smaragdgrön volang




Stickad med inspiration från en vattenspegling som liknar en volang? Nej det var först efteråt jag såg vattenspeglingen i marmorbrottet och kopplade till den tröja jag just stickat. Den smaragdgröna färgen på lingarnet är det jag är mest nöjd med. För två somrar sedan stickade jag en rad tröjor enligt den här principen, exempel här och här




Det mest fantastiska med modellen är att man kan montera den efter hand i stickmaskinen, är man lite nördig som jag så kan man till och med slippa mer än två trådar att fästa en i början och en i slutet (nu blev det fler eftersom jag inte stickat modellen på ett några år och är lite ringrostig). 
Volangen stickas först och kanten på den plockas upp och blir till upplägg, sedan stickas rakt fram till de förkortade varven vid axeln, och efter dem skräpgarn, sedan ärmen som när den är klar monteras ihop, och avmaskas, efter det plockas bakstycket upp, förkortade varv igen och sedan rakt och så upprepas alltihop fast bakvänt tills man är mitt fram och avslutar med att montera ihop sista varvet med volangen... ni fattar va? Det gjorde jag knappt själv utifrån de knapphändiga anteckningar jag gjort, men resultatet blev trots rätt många chansningar helt ok.








3 kommentarer: