söndag 2 maj 2021

Platinstickat i vår





 Ibland känns det som inget ordentligt kommer ur stickmaskinen, men som tur är kan det understundom lossna och rassla ut en hel radda. Här en barnklänning med ok , platinstickad  i lin/bomull och två toppar i lin/ull, i liknande modell med ok och platinstickade även de. Barnklänningen och den bruna toppen har kortärm, den gröna lång (påstickad från oket och ner). Jag gillar den subtila färgväxling som blir när man byter plats på färgerna i platinföraren. Här har jag använt den effekten bland annat på oken. 








4 kommentarer:

  1. are you kidding? nothing comes out of MY machine (╯︵╰,)
    btw i am interested in that kind of neckband. any leads in how it is fashioned would be greatly appreciated. m(_ _)m

    SvaraRadera
  2. Theese neckband are a quick fix Neki. I take the work of the machine on a knitting needle, rehang it and reduse the stitches to about 3/4. Then plain knit for about 10 rows, then take every third needle out of work and finish with another about 10 rows. Ok?

    SvaraRadera
  3. Vilka fina saker du gör! Jag måste bli klar med planteringen snart, så att jag kan ställa mej vid stickmaskinen. Jag har blivit så förtjust i den där ljusgröna färgen. Klänningen är ju helt magisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bibbi! Det underlättar att jag inte har någon trädgård längre😉. Det är nog pläterings-tekniken som får den gröna tråden att lysa.

      Radera