söndag 2 maj 2021

Taj Mahal

 


Har gått och funderat på hur det går att kombinera hålmönster med tvåfärgsstickat,  det vill säga lace med fairisle på stickmaskin, på något bra och enkelt sätt. I boken "Machine knitting the technique of Lace" av Kathleen Kinder hittade jag "Taj Mahal" och testade det för att begripa mig på tekniken och hur rapporten ska se ut. Man växlar mellan att köra med spetssläde (här Brother) som vanligt och mönstervarv i två färger med huvudsläden. Lättare än det ser ut att sticka, och resultatet är för all del snyggt, men än vet jag inte riktigt användningsområde.

Jag gjorde också några försök att utveckla metoden i egna mönster (sista bilden nedan). Nu vet jag på ett ungefär hur man gör och låter mig nöja med det tills vidare. Kanske återvänder jag till metoden framöver och använder den i något projekt.




1 kommentar: