måndag 14 juni 2021

Bergtagen

 



Mitt bidrag till utställningen "Bergtagen" som visas på Nora bibliotek i sommar är den här stickade bilden. Förlaga är barnbarnet Arvid, fullkomligt uppslukad av letandet efter krabbor. Bearbetning av fotot   i ditherlicious, innan överföring till stickmaskinen via DaK. 
Det är trevligt att sticka bilder som omväxling, men monteringen är lite knölig. Eller rättare sagt sladdrig eftersom stickningen är så töjbar. Bilden på Arvid, som jag kallar "Sökaren" har jag stärkt lätt med trälim utblandat i vatten och sytt på kantband som jag vikt in. 
En annan möjlighet är att smacka upp den stickade bilden på papper (här grovt akvarellpapper) efter att den doppats i trälim, försöka trycka ut den i så rektangulär form man har tålamod till innan den torkar. Så har jag gjort på de bilder som följer nedan. Ännu så länge bara i relativt litet format, ska nog testa även den metoden med lite större bilder vad det lider.







2 kommentarer:

  1. i ♥♥ these especially nª2 for its abstract quality. have you tried using flaxseed mucilage or seaweeds? perhaps manutex could also help. i am a bit concerned about glue as it will change color with time and could also get brittle. (probably more than you wanted to know) :D

    SvaraRadera
  2. 🙏 Neki! I haven’t tried flaxeed mucilage, googled it now and it sounds interesting. I tried paper from seeweeds earlier, but only with sewing, not knitting. The glue is very effective and easy, perhaps it will yellow but At the moment I try to ignore that.

    SvaraRadera