fredag 7 oktober 2022

Babykoftor med avigan ut




Babykoftor har jag stickat många. Denna modell är klassisk och alltid uppskattad, beskrivning har jag lagt ut tidigare här. Om man ska sticka en behöver man älska förkortade varv, vilket jag gör, för det mesta i alla fall. Och om man vill att de förkortade varven ska stickas automatiskt så behöver man en elektronisk stickmaskin eftersom mönsterrapporten blir så bred. Man behöver dessutom en färgväxlare om man vill slippa byta färg manuellt vart 4:e varv. Helt utan mankemang brukar det ändå inte gå, blir lätt trassel både vid de förkortade varven och vid färgbyten, men efter en stunds stickande brukar det gå bra, eller i alla fall bättre.  

När koftan ska slutföras (själva monteringen sker i maskinen) står man inför valet om vilken sida som ska vara utåt (se bilden nedan). Många gånger har jag valt rätsida ut, men denna gång kör jag med avigan. Båda sidor blir fina på sitt sätt. "Sömmen" efter monteringen hamnar på rätsidan, så om man vill slippa se den är avigan ut att föredra. Likaså om man vill ha de mindre distinkta övergångarna mellan färgerna, på rätan blir det ju mer skarpt. Tycker också att avigan ut bättre replikerar den handstickade ursprungsversionen av koftan, som ju stickades helt i rätstickning.

Denna gång blev det en liten icord i halsen. I tidigare versioner har jag istället plockat upp maskor längs halsringningen och stickat på kanten i andra riktningen, så att säga.





 

1 kommentar: