fredag 29 mars 2013

Kürkcü Han


 Med i resväskan från Istanbul;
 Fint maskinstickningsgarn i ull, hamam-handukar i ekologisk bomull (underst),  handvävt ikatfärgat sidentyg från Uzbekistan och blommig turkisk bomullsbatist.  
Jag kan starkt rekommendera shopping i Istanbul för textilintresserade! Men det är ju inte direkt som att   handla på syfestivalen, vilken nu ter sig som ett under av överskådlighet och ordning.


Först gäller det att hitta garnmarknaden i Bazarkvarteren.


 Sedan att ta sig in genom den smala passagen in till Kürkcü Han, som garnmarknaden heter (maken envisades med att kalla den "Ku Klux Klan")


Och så i en ocean av acrylgarn gräva sig fram till något som kan tänkas vara naturfiber. Jag tog garnprover och eldade på hotellrummet för att kolla innan jag slog till. Något garn i silke, som jag hade spetsat på, kunde jag inte nosa mig fram till. 

Tyg och framför allt fina handdukar är lättare hitta och att handla, där finns många försäljningsställen som är mer turistanpassade (och priser därefter).

Som helhet är Istanbul en sjudande och härlig storstad! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar