tisdag 30 juli 2013

Ombre






Ombre, en gradvis övergång från en färg till en annan är lockande i stickat. Men hur gör man det snyggt? När jag såg bilden på den här stickade puffen från Purodeco blev jag väldigt nyfiken på hur mönstret var gjort.  Lite tur och dåligt väder i en fjällstuga gjorde att jag hade tid att sitta och testa vid datorn.

 Det är Photoshop som är lösningen. I stort sett  gör jag så här; skapar en  bild som jag fyller med en övergång från mörkt till ljust (övertoning)som på bilden ovan. Sedan gör jag om bilden till en  Bitmap och väljer mönster  "diamant". Det är en variant på det  tillvägagångssätt som man  använder när man överför ett foto till stickbart format.  Metoden finns beskriven på ett mer grundläggande sätt här.

Efter bearbetningen i Photoshop är det överföring till DesignaKnit som gäller. Lite trixar jag med mönstret där för att få det mera lättstickat.  Och ja - jag har redan provstickat och är på gång med en tröja . Fortsättning följer....



Det gäller att prova sig fram till en lagom lång övergång. En ombre över många varv som den ovan är  förstås lockande men den lilla nedan, som jag har använt till min provstickning, är lättare att starta med.






1 kommentar: