fredag 13 juli 2018

Med en liten frill




 Ännu en sidledes stickad raglantröja (fler finns här och här och här).  Denna gång har jag börjat med att sticka enliten frill eller volang, som jag sedan har hängt upp på maskinen istället för vanligt upplägg eller skräpgarn som man vanligtvis startar med.
Volangen går supersnabbt att sticka; Gör ett upplägg över 16 nålar, * sticka fyra varv på alla nålar, skjut 4 nålar  i motsatt sida sida om släden i viloläge, sticka 10 varv över de 8 återstående nålarna, upprepa från *! Inget snoende runt maskor som annars är vanligt vid förkortade varv. Nu bildas istället fina hål längs volangen, just vad vi vill ha!
När jag ändå var inne på hål fick jag för mig att forma ärmen genom några förkortade varv mitt på, även dessa synliga, och så några omgångar som bildar små hål på bakstycket.... Roligt att köra lite förkortade varv här och där, gäller bara att komma ihåg var, om man vill ha det symmetriskt.
Volangen ville jag egentligen ha längre åt sidan på framstycket men det visade sig vara svårt att lösa eftersom raglanminskningarna hamnar där.
I stort är jag nöjd ändå. Allt är monterat direkt i maskinen, vilket gör att den enda synliga avmaskningen blir på insidan ärmarna, om man väljer att ha tröjan med rätan ut, annars syns inte den heller. Fyra tunna trådar bomull, lin och en skvätt silke har jag använt.








3 kommentarer:

  1. Låter så enkelt när du säger det. Snabbt och enkelt fick du till en finjumper.

    SvaraRadera
  2. Tack Bibbi! Snabbt går det och fel blir det ofta, den här blev i minsta laget. Jag räknade fel och stickade för få varv mitt på. Hoppas hitta en liten människa som vill ha den.

    SvaraRadera