torsdag 31 januari 2013

Fotografen







Den unge fotografen i stickat är min son. Han är en passionerad amatörfotograf med gamla analoga kameror som specialité. Här har jag utgått från ett av hans självporträtt, tagit in det i DesignaKnit, kapat ner det lite och omvandlat det till en stickbar bild i två färger. Ska man sticka med fler färger per varv måste man våga sig på jaquardstickning, men det har jag tänkt ska bli nästa utvecklingssteg i mina fotobaserade stickexperiment. Än så länge har jag nog med den här metoden. Här syns inte baksidan, som är ett enda trasselelände. Trassel och elände blir det också ofta under själva stickprocessen eftersom det ofta är ganska långa hopp mellan färgerna. Högra axelns mönster har jag lagt till för att undvika det.







2 kommentarer:

  1. Vad bra det blir,har inte vågat prova det än men nu får det snart hända, Jag får säga det är bara att åk! Med vänlig hälsning, UllaBritt

    SvaraRadera
  2. Det är så spännande att gå in på din blogg.

    SvaraRadera